Special Offer!!!

728x90 banner

Pages

Actually ape yang penting dalam mengukur kejayaan sepanjang kite hidup di dunia??
Ramai org kate untuk hidup senang kat dunia perlu ade duit,segala2nya memerlukan duit.adakah tanpa duit kita seorg yg gagal.
Opinion ana,ilmu adalah yang paling penting,tanpa ilmu tiada duit,tanpa ilmu tiada keredhaan dari Allah SWT.
Nak senang kat dunia memerlukan ilmu,nak senang kat akhirat memerlukan ilmu,nak kedua2nya mestilah ada ilmu jua.
So,mari beramai2 menuntut ilmu wahai saudaraku=)

MerEka rakAn, SahabaT dan PeJuAnG

Bertukaran Link Di Sini...

Shopping Di Amazon...

My Sponsor...

Perfume Original dengan Harga Murah!!!

468x60 banner

Mari Belajar Bahasa Syurga

Friday, December 24, 2010

Sentimen atau Perjuangan Agama??

dan tiadalah (kejahatan) yang diusahakan oleh sesuatu jiwa (seorang) melainkan dialah yang menanggung dosanya; dan seseorang yang boleh memikul tidak akan memikul dosa orang lain”. (Surah al-An’am, ayat 164)


Assalamualaikum,


Suatu hari, ketika saya dan 3 saudara lain dalam perjalanan ke Bandar Tasik Puteri di Rawang, kami singgah di sebuah restoran di tepi Tasik Biru Kuang untuk menikmati santapan malam. Setelah selesai kami memilih santapan yang diinginkan, saya disapa oleh salah seorang saudara tentang isu yang hangat diperkatakan pada waktu itu, iaitu tentang isu pemberian wang bantuan kepada fakir miskin oleh kerajaan negeri Pelau Pinang. Secara jelasnya, dia mengkritik tentang kerajaan Pulau Pinang yang memberi bantuan kewangan kepada warga emas di negeri itu, dengan salah satu sumber wang hasil bantuan tersebut datangnya dari saluran 'judi'.


Kebetulan beberapa hari sebelum itu, ana ada membaca tentang kenyataan ulamak dan ilmuan Islam berkaitan perkara ini, antaranya dari UZAR sendiri(kalau tak silap). Pendapat mereka secara sepakat menyatakan bahawa wang tersebut tidak HARAM apabila ianya diberi atas dasar bantuan kepada golongan miskin dan memerlukan. Alhamdulillah setelah diterangkan sedikit berkaitan perkara tersebut oleh saya yang masih jahil, akhirnya saudara tersebut dapat menerima kenyataan tersebut. Mungkin dia masih dapat berfikiran waras, dan tidak secara membabi buta mengikuti fahaman-fahaman ciptaan manusia, yang kadang-kadang melampaui batas dan mengeluarkan hujah untuk membenarkan tindakan mereka yang berlainan dengan syariat Islam, lebih teruk lagi cuba memanipulasinya atas tiket agama dan kesensitivan melayu. Betapa teruk dan kejinya orang yang berperilakuan seperti ini.


Bukanlah saya di sini  mahu berpihak ke mana-mana pihak dari segi politik, cuma kadang kala apabila perkara yang salah cuba dihalalkan atas tiket agama, maka ianya adalah sangat keji dan hina, tidak kiralah ianya dari pihak kerajaan atau pembangkang, bila ianya salah, maka wajiblah kita membantahnya. Kadang perkara ini, seperti sentimen perkauman, apabila ianya dimainkan dengan begitu teatur dan dengan fakta yang salah, maka mudah golongan yang menjadi sasaran termakan dengan kata-kata mereka yang tak bertanggung jawab, lebih-lebih lagi apabila golongan sasaran ialah dari yang kurang beragama dan pelajaran.


Semoga kita sama-sama dijauhkan dari perkara ini.
Sekian,
Wassalam.

Sumber:
DrMaza.com

0 comments: