Special Offer!!!

728x90 banner

Pages

Actually ape yang penting dalam mengukur kejayaan sepanjang kite hidup di dunia??
Ramai org kate untuk hidup senang kat dunia perlu ade duit,segala2nya memerlukan duit.adakah tanpa duit kita seorg yg gagal.
Opinion ana,ilmu adalah yang paling penting,tanpa ilmu tiada duit,tanpa ilmu tiada keredhaan dari Allah SWT.
Nak senang kat dunia memerlukan ilmu,nak senang kat akhirat memerlukan ilmu,nak kedua2nya mestilah ada ilmu jua.
So,mari beramai2 menuntut ilmu wahai saudaraku=)

MerEka rakAn, SahabaT dan PeJuAnG

Bertukaran Link Di Sini...

Shopping Di Amazon...

My Sponsor...

Perfume Original dengan Harga Murah!!!

468x60 banner

Mari Belajar Bahasa Syurga

Saturday, August 14, 2010

Pertanian Suatu Perniagaan: Apabila Tebu Mula Bercerita...



Assalamua'laikum,

Selamat berpuasa diucapkan kepada semua saudara Islam yang tekun mengerjakan dan memenuhi tuntutan salah satu daripada rukun Islam. Moga2 kita ini tidaklah menjadi orang yang berpuasa, tetapi tidak beroleh apa2 kecuali lapar dan dahaga semata-mata. Jadikanlah ibadah puasa ini sebagai platform untuk kita lebih mendekatkan diri kepada Allah Taala, kerana tidak semudah apa yang difikirkan sebelum kita dinobatkan sebagai orang yang beriman, seperti dalam firmanNya:

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?"(AL-'ANKABUT,2)

"Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang- orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta."(AL-'ANKABUT,3)

Baiklah, sekarang mari kita berbicara tentang tanaman tebu pulak. Sebenarnya dah lama ana nak buat entry pasal ni, memandangkan adik bongsu ana, Saidin begitu bersemangat nak praktik pasal tebu ni. Dan kesungguhannya untuk membangunkan tanah yang terbiar di kampung ana di sana, dan salah satu optionnya ialah dengan menanam tanaman tebu. Apabila berbicara tentang tebu, pasti ramai yang terliur kan, lagi2 apabila bulan puasa, jualan air tebu memang laris dan biasa menjadi minuman penghilang dahaga sewaktu berbuka. Sememangnya musim Ramadhan adalah musim yang paling laris untuk tebu di pasarkan. Malah ana ada dapat berita yang bekalan tebu di Kelantan telah habis ditempah sebulan sebelum Ramadhan, malah tebu tanaman pak cik ana juga sudah ditempah 2 bulan sebelumnya.




Hendak ana ceritakan dengan lebih terperinci tentang tebu ini pun, bukannya ana berilmu sangat pon. Tapi bolehlah dikongsi beberapa ilmu dari orang-orang lain berkenaan tebu ni. Setahu ana, tebu yang popular sekarang ini ialah tebu telur, tak dapat nak dipastikan nama saintifiknya. Nak berbicara tentang populariti tebu ni, sehinggakan adik ana meronda hampir sekitar Kelantan, tapi tiada pengusaha tebu telur yang mahu menjual benihnya, mungkin kerana tajut persaingan akan menjadi lebih sengit. Yang terbaru, ana dapat berita dari rakan sekolah ana dulu yang dia juga nak membuat tanaman tebu dan merancang nak ambil benih dari Johor, herm....ini suatu peluang yang baik.

Baiklah, sekitar ana melayari internet, bermacam cerita berkenaan tebu yang ana baca. Salah satu info tentang tebu yang berguna ialah tebu-daengnusantara. Dia ni banyak yang ditulis tentang tebu, sebab blognya khas untuk tebu dan dia juga tak silap memiliki projek tebu sendiri. Sekadar perkongsian tentang salah satu entrynya berkaitan menanam tebu telur:



Teknik Tanaman Tebu Telur..



Ada beberapa cara menanam yang boleh dipraktikan dlm menanam tebu telur nie..Aku cadangkan beberapa teknik tanam...
a) tanaman secara kekal
b) tanam secara bermusim
c) tanaman bergilir

Tanaman Secara Kekal
- Biasanya tebu ditanam dalam baris menggunakan pucuk atau batang..klu batang pastikan mata tebu tidak rosak. Jarak yang dicadangkan 100-110cm antara pokok dan antara baris 4-6 kaki.
Kedalaman lubang lebihkrg 1 kaki.PENTING..letakkan benih dalam lubang JANGAN ditimbus. Biarkan benih dalam lubang..Pastikan benih DISIRAM jika hujan x turun.Dalam tempoh seminggu anak benih akan bertunas...Apabila benih tebu mencapai ketinggian yg sesuai barulah tanah ditimbus dan digemburkan...



Tanaman Secara Bermusim
- Cara tanaman jenis nie dijalankan di China..Tebu ditanam rapat-rapat dalam baris..
Jarak antara baris 4 kaki..Kayu penyokong dibuat pada bahagian depan dan belakang baris pokok tebu kemudian tali diikat antara 2 tiang td..pokok tebu akan tumbuh lurus..rujuk gambar diatas..tebu yg mencapai tempoh matang akan ditebang keseluruhannya..

Tanaman Bergilir
- Cara tanaman sama seperti tanaman bermusim..anak pokok tebu yang baru tumbuh dipotong dan dipindahkan ke tapak yg baru..cara ini akan diulang bagi mengekalkan bekalan tebu sentiasa mencukupi.




Orang berkata, memang mudah untuk berkata-kata, dan akan lebih mudah dipercayai dengan pembuktian. Jadi mari kita mengikuti kisah petani wanita ini yang bernama Wan Hamidahton Wan Ishak, baru berumur 24 tahun, dan berkelulusan diploma Kejuruteraan Mekanikal Pertanian dari Politeknik Kota Bharu, Kelantan. Beliau ini menjadikan motivasi dari ayahnya yang melonjakkannya sebagai petani tebu yang berjaya di Baling, Kedah dan pasaran tebunya hingga sampai ke Pulau Pinang. Suatu percapaian yang menakjubkan dari seorang gadis ini yang rajin malah pakar mengenderai jentera pembajak sehingga beliau digelar gadis tebu.



Baiklah,rasanya sampai sini sahaja berkaitan tebu ini. Semoga ianya memberikan manfaat kepada semua yang berminat dan juga yang belum terbuka hatinya.

Sekian,
Wassalam.

Sumber:
Utusan.com
tebu-daengnusantara

3 comments:

Idalara said...

Salam...gadis pengusaha tebu wajahnya manis memanis air tebu..tak pernah beli air tebu atau tevu kerana anak2 pantang minum air tebu..pengidap asthma.

Yua Zawa said...

salam.. mnakjubkan. seorg gadis muda da bjaya ke prgkat itu. dmana ad kmahuan d situ ad jln..

taib wahid said...

Salam,syukran atas komennya =)

Kak Ida:OO,camtu tak pe la,nak buat macam mane kan.ade hikmah di sebaliknya.maybe dengan demikian mengurangkan risiko kencing manis

miss yua:erm,betol tu.rezeki tak bergantung kepada jantina.tetapi ianya hak Allah menganugerahkan kepada hambanya yang berusaha.