Special Offer!!!

728x90 banner

Pages

Actually ape yang penting dalam mengukur kejayaan sepanjang kite hidup di dunia??
Ramai org kate untuk hidup senang kat dunia perlu ade duit,segala2nya memerlukan duit.adakah tanpa duit kita seorg yg gagal.
Opinion ana,ilmu adalah yang paling penting,tanpa ilmu tiada duit,tanpa ilmu tiada keredhaan dari Allah SWT.
Nak senang kat dunia memerlukan ilmu,nak senang kat akhirat memerlukan ilmu,nak kedua2nya mestilah ada ilmu jua.
So,mari beramai2 menuntut ilmu wahai saudaraku=)

MerEka rakAn, SahabaT dan PeJuAnG

Bertukaran Link Di Sini...

Shopping Di Amazon...

My Sponsor...

Perfume Original dengan Harga Murah!!!

468x60 banner

Mari Belajar Bahasa Syurga

Monday, August 16, 2010

Sekadar Suatu Perkongsian... (Doa Iftitah)



Assalamualaikum,

Semoga kita masih lagidiberi kekuatan dan hidayah untuk menjalankan ibadah puasa seperti yang diperintahkan Allah terhadap muslimin dan muslimat yang berkemampuan. Seperti juga apa yang dikatakan oleh ana dahulu, janganlah ibadah puasa ini disia-siakan sehingga kita hanya mendapat sekadar lapar dan dahaga semata-mata, berpuasa janganlah sekadar menahan mulut dan perut sahaja, ianya mestilah disertakan dengan puasa dari segi penglihatan, pendengaran dan hati. InsyaAllah ianya akan berhasil menahan nafsu keinginan kita.

Sebenarnya, apa yang ingin ana kongsikan di sini ialah berkaitan dengan doa iftitah, yang sunat kita baca sewaktu menunaikan solat. Ingin ana nyatakan niat ana di sini bukanlah untuk berdebat atau menyokong mana-mana pihak, kerana ayat-ayat Allah bukanlah untuk kita perdebatkan, tetapi ianya untuk kita ambil sikap, dengan memahami, ambil pelajaran, mengamalkan dan menyampaikannya kepada orang lain. Niat ana di sini hanyalah untuk para sahabat mengambil sikap dengan mengutarakan perkara ini di kalangan orang yang lebih arif, iaitu dengan bersemuka dengan orang alim dalam perkara ini. Ana pon dulu setelah mendapat maklumat berkenaan perkara ini, ana mengambil pendekatan dengan mengajukan pertanyaan kepada mereka yang lebih arif dan boleh dipercayai.



Sebenarnya ana mahu sahabat melihat page yang membincangkan berkaitan dengan bacaan dalam iftitah. Tidak mahu ana terus meng'copy' dan paste sahaja page tersebut, kerana beberapa sebab yang tiada perlu ana nyatakan. Inilah page yang membincangkan doa iftitah tersebut, www.e-bacaan.com. Ianya straight to the point membincangkan tentang doa ini, dengan penulis memberikan bukti-bukti di al-Quran dan berdasarkan pengalaman beliau. Pada pendapat ana, ianya bagus untuk kita cuba mendalami tentang apa yang selama ini kita amalkan dan ikut sejak dari kita kecil.

Pesan ana di sini, selamilah ia dengan fikiran terbuka dan janganlah menyempitkan fikiran kita. Andai kita menyokong ataupun membantah, pastikan kita sudah terlebih dahulu bertanyakan kepada mereka yang lebih alim dalam perkara ini.

Sekian,
Wassalam.

Sumber:
http://www.e-bacaan.com/emaild76.htm

0 comments: