Special Offer!!!

728x90 banner

Pages

Actually ape yang penting dalam mengukur kejayaan sepanjang kite hidup di dunia??
Ramai org kate untuk hidup senang kat dunia perlu ade duit,segala2nya memerlukan duit.adakah tanpa duit kita seorg yg gagal.
Opinion ana,ilmu adalah yang paling penting,tanpa ilmu tiada duit,tanpa ilmu tiada keredhaan dari Allah SWT.
Nak senang kat dunia memerlukan ilmu,nak senang kat akhirat memerlukan ilmu,nak kedua2nya mestilah ada ilmu jua.
So,mari beramai2 menuntut ilmu wahai saudaraku=)

MerEka rakAn, SahabaT dan PeJuAnG

Bertukaran Link Di Sini...

Shopping Di Amazon...

My Sponsor...

Perfume Original dengan Harga Murah!!!

468x60 banner

Mari Belajar Bahasa Syurga

Saturday, August 21, 2010

Bilal Kecil: Doaku Senjataku (Siri 3.2:Waktu Mustajab Berdoa)



Assalamualaikum,

Salam ukhwah diucapkan kepada sahabat-sahabat yang sudi mengunjungi ruangan Duniaku Duniamu Jua... ini. Semoga kunjungan sahabat tidak hanya pulang dengan tangan yang kosong, tetapi membawa bekal yang berguna. Bagaimana keadaan Ramadhan yang kita lalui sekarang ini?? Adakah semakin bertambah amalan kita atau semakin berkurang ibadah yang kita lakukan seperti halnya berkurangnya jemaah yang menunaikan solat berjemaah di masjid apabila Ramadhan semakin menuju ke penghujung. Utamakanlah ibadah yang wajib sebelum kita menumpukan kepada yang sunat. Imam tempat ana ada berkata semasa kuliahnya bahawa amalan sunat di bulan ini adalah sama ganjarannya dengan amalan wajib, bahkan mengerjakan yang wajib akan melipat kali gandakan lagi ganjarannya. Semoga kita sama-sama mengambil iktibar.

Pada entry ini ana ingin berkongsi berkenaan dengan topik doa yang telah ana kongsikan dahulu. Walaupun telah lama selang masa penyambungan Siri Doaku Senjataku, diharapkan sesiapa yang terlepas bolehla merujuk pada link yang ana letakkan di bawah. Untuk kali ini ana akan menyambung berkaitan Waktu Mustajab Berdoa.



>>
Berdoa ketika khatam 30 juzuk al-Quran. Allah SWT berfirman dalam surah Fatir ayat ke-29 dan 30 bermaksud; "Sesungguhnya orang-orang yang selalu membaca Kitab Allah dan tetap mendirikan sembahyang serta mendermakan dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka, secara bersembunyi atau secara terbuka, mereka (dengan amalan yang demikian) mengharapkan sejenis perniagaan yang tidak akan mengalami kerugian; Supaya Allah menyempurnakan pahala mereka dan menambahi mereka dari limpah kurniaNya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi sentiasa membalas dengan sebaik-baiknya (akan orang-orang yang bersyukur kepadaNya)."

>>
Sepanjang Hari Jumaat dengan harapan akan bersua dengan waktu mustajab doa. Sabda Nabi SAW; "Pada hari Jumaat itu, ada satu waktu yang apabila seseorang hamba memohon sesuatu kepada Allah, maka akan diberikanNya." (HR Bukhari dan Muslim)

>>
Sepanjang perjalanan semasa bermusafir. Sabda Nabi SAW; "Tiga bentuk doa yang dimustajabkan Allah, tidak syak padanya iaitu: Doa orang yang teraniaya, doa orang yang bermusafir dan doa ibu bapa terhadap anaknya." (HR Abu Dawud, dianggap sahih oleh al-Albani dalam Silsilah Hadis al-Sahihah)

>>
Ketika berjihad dan sewaktu menunaikan ibadah haji atau umrah. Hal ini berdasarkan sebuah hadis; Orang yang berjihad pada jalan Allah dan orang yang mengerjakan haji serta umrah merupakan tetamu Allah, mereka berdoa kepada Allah lalu diterimaNya." (HR Ibn Majah, dianggap sahih oleh al-Albani dalam Silsilah Hadis al-Sahihah)

>>
Ketika iman meningkat kerana mentaati Allah. Sabda Nabi SAW; "...dan adalah hamba-Ku mendekatkan dirinya kepadaKu dengan ibadah yang sunat sehingga Aku mencintainya. Jika Aku sudah mencintainya, Aku akan menjadi pendengarannya yang dengannya mendengar dan penglihatannya yang dengannya melihat dan tangannya yang dengannya dia menyentuh dan kakinya yang dengannya dia melangkah, dan jika dia meminta akan Kuberikan, dan jika dia meminta perlindungan nescaya akan Kulindungi..." (HR Bukhari). Inilah jaminan mustajabnya doa hamba tatkala keimanannya memuncak, dan ianya boleh berlaku dengan beriltizam dengan ketaatan mengerjakan amal ibadah kepada Allah. (Fiqhud Du'a, Bab Siapa yang Mustajab Doanya)

>>
Waktu menerima ujian. Allah SWT berfirman dalam Surah al-Naml ayat 62; "Atau siapakah yang memperkenankan doa orang yang menderita apabila ia berdoa kepadaNya, dan yang menghapuskan kesusahan, serta menjadikan kamu pengganti (umat-umat yang telah lalu) mendiami dan menguasai bumi? Adakah sebarang tuhan yang lain bersama-sama Allah? Amat sedikit di antara kamu yang mengingati (nikmat Allah itu)."

Menurut pandangan ulama, dijamin penerimaan doa orang yang menghadapi bebanan ujian kerana biasanya bala yang berlaku menyebabkan timbulnya pasrah dan ikhlas berdoa meminta diselamatkan. (Tafsir al-Qurtubi, tafsir ayat 62 surah al-Naml)

>>
Ketika tentera Islam berhadapan dengan tentera musuh. Dalilnya ialah Nabi SAW bersabda; "Dua jenis doa yang tidak akan ditolak oleh Allah SWT atau jarang sekali ditolak, doa sewaktu azan dan doa ketika berlakunya peperangan." (HR Abu Dawud, hadis hasan)

>>
Ketika ayam berkokok. Nabi SAW bersabda; "Apabila kamu mendengar ayam berkokok, maka mohonlah anugerahNya kerana ayam itu melihat malaikat." (HR al-Bukhari, Muslim)

Sekian sahaja dari ana, insyaAllah
tiada sambungannya pada entry yang akan datang. Semoga kita semua dapat beramal dengannya dan beroleh manfaat dari coretan di sini.

Wassalam.



Sumber: 101 Doa Para Nabi & Rasul Dalam Al-Quran

Kepada yang masih belum membaca entry sebelum ini, bolehlah klik pada link di bawah ini:-
1) Siri 1: Suatu Permulaan
2) Siri 2.1: Adab Berdoa
3) Siri 2.2: Adab Berdoa
4) Siri 2.3: Adab Berdoa
5) Siri 3: Adab Berdoa

Untuk mendapatkan buku ini, layari www.stormreaders.net/MdTaib

9 comments:

Aidi-Safuan said...

owh, ketika ayam berkokok pon mustajab rupanya erk. tak sangka plak. hurm...
thanx for sharing!

ayu said...

terima kasih kongsi :)

nisamahat said...

aww. thanx yaa. senantiasa ingat mengingat kan . really appreciate. tahnx juga for coming to my blog .

Tomato Gurl's Life said...

Thanks untuk info waktu afdal baca doa...cik tom tak tahu pulak waktu lepas ayam berkokok afdal..thanks :)

taib wahid said...

Erm,

ramai antara kita yang tahu ye cik tom n aidi,lepas ni kalau ade orang tiba2 tadah tangan waktu ayam berkokok tak payah la kita kate orang tu tak betol plak =)

.s.o.f.i.a. said...

tak oenah tau pun time ayam berkokok tu doa mustajab.... makasih shre info.

zue said...

terima kasih diatas takzirah di bulan yg mulia ini.

M a W a D D a H said...

adah pun baru tau waktu mustajab berdoa adalah salah satunye ayam berkokok...hehe...

Ikah said...

useful info