Special Offer!!!

728x90 banner

Pages

Actually ape yang penting dalam mengukur kejayaan sepanjang kite hidup di dunia??
Ramai org kate untuk hidup senang kat dunia perlu ade duit,segala2nya memerlukan duit.adakah tanpa duit kita seorg yg gagal.
Opinion ana,ilmu adalah yang paling penting,tanpa ilmu tiada duit,tanpa ilmu tiada keredhaan dari Allah SWT.
Nak senang kat dunia memerlukan ilmu,nak senang kat akhirat memerlukan ilmu,nak kedua2nya mestilah ada ilmu jua.
So,mari beramai2 menuntut ilmu wahai saudaraku=)

MerEka rakAn, SahabaT dan PeJuAnG

Bertukaran Link Di Sini...

Shopping Di Amazon...

My Sponsor...

Perfume Original dengan Harga Murah!!!

468x60 banner

Mari Belajar Bahasa Syurga

Monday, September 13, 2010

Laungan ”Allahuakbar” iringi pemasyhuran Sultan



Assalamualaikum kepada sahabat-sahabat beragama Islam dan salam sejahtera kepada rakan-rakan bukan Islam,

Di kesempatan ini, terasa masih belum lagi terlewat untuk ana mengucapkan setinggi tahniah buat Tengku Muhammad Faris Petra Ibni Sultan Ismail Petra yang dimasyurkan sebagai Sultan Kelantan yang baru menggantikan Tuanku Ismail Petra Ibni Al-Marhum Sultan Yahya Petra setelah mendapat keputusan sebulat suara mesyuarat Majlis Perajaan Negeri yang diadakan di Pejabat Setiausaha Kerajaan(SUK) pada Isnin kelmarin,13hb Sep 2010. Sebagai pernah menjadi rakyat Kelantan (walau bukan anak jati sepenuhnya), ana amat berminat mengikuti perkembangan di tanah Kelantan dan cerita-cerita di dalam istana. Dan Tengku Muhammad Faris Petra Ibni Sultan Ismail Petra adalah salah seorang idola ana kerana peribadinya yang amat di senangi oleh rakyat jelata, terutama rakyat Kelantan yang rata-rata menyayanginya. Pemashuran baginda ana percaya akan disambut dengan penuh rasa syukur dan besar hati dari rakyat negerinya. Di sini ana selitkan sedikit berita berkenaan pemashuran baginda kelmarin yang ana dapati dari blog gegarkelantan.net.

Laungan ”Allahuakbar” iringi pemasyhuran Sultan
Oleh Hasnan Yahya

KOTA BHARU, 13.Sept - Tengku Muhammad Faris Petra Ibni Sultan Ismail Petra hari ini dimasyhurkan menjadi sultan baru menggantikan Tuanku Ismail Petra Ibni Al-Marhum Sultan Yahya Petra setelah mendapat keputusan sebulat suara mesyuarat Majlis Perajaan Negeri yang diadakan di Pejabat Setiausaha Kerajaan(SUK) pagi tadi.

Pengistiharan baginda disempurnakan oleh Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat bertempat di Balai Rong Seri Istana Balai Besar jam 12.30 tengahari.

Ia dimasyurkan dihadapan Tengku Bendahara Kelantan Tengku Muhammad Faiz Petra, Orang-Orang Kenamaan, Ahli Mesyuarat Kerajaan Negeri, Wakil Rakyat, Pegawai Tinggi Kerajaan Negeri dan Persekutuan.




Nik Abdul Aziz ketika menyampaikan ucapan berkata padanya, sekalian hamba rakyat mengaku taat setia dan kasih mesra dan kepada Allah SWT Yang Maha Kuasa dipohon taufiq dan hidayah ke atasnya, semoga Yang Maha Mulia Tengku Muhammad Faris Petra Ibni Sultan Ismail Petra Sultan dan Yang Dipertuan Negeri Kelantan Darulnaim dan seluruh jajahan takluknya memerintah di atas takhta Kerajaan Kelantan, dan memandu negeri dan rakyat sekalian merasa aman sentosa, mewah, makmur, kebajikan serta menaungi
Nik Abdul Aziz juga ketika mengakhiri pemasyhuran tersebut melaungkan takbir “ Allahuakbar “ sebanyak tiga kali dan diikuti oleh semua yang hadir.

Perlantikan adalah berdasarkan mengikut perkara 29 A undang-undang tubuh kerajaan negeri Kelantan melantik dan mengesahkan Pemangku Raja Kelantan menaiki takhta menggantikan ayahanda baginda berkuat kuasa hari ini.




Sementara itu Menteri Besar Kelantan ketika ditemui di majlis santapan diraja yang diadakan di Istana Negeri pula melahirkan rasa berterima kasih dan mengucapkan tahniah di atas perlantikan tersebut dan diharapkan segala kemelut yang berlarutan akan terhenti.

“Saya ingin mengajak rakyat negeri ini mendoakan kebawah Duli Tuanku agar dapat memayungi rakyat dengan sempurna dan ibarat kata rumah sudah siap, pahat tak perlu lagi berbunyi di sana sini”katanya.”.

Sementara itu menurut Setiausaha Majlis Perajaan Negeri(MPN) Datuk Mohd Aiseri Alias di sidang media di Istana Negeri petang ini menjelaskan perlantikan Tengku Muhammad Faris Petra menjadi raja yang memerintah, menaiki takhta dan kerajaan Kelantan dan jajahan takluknya adalah berdasarkan keputusan mesyuarat yang berasaskan peruntukkan Perkara 23A Undang-Undang Perlembagaan Tubuh Kerajaan Kelantan( Bahagian Yang kedua).

Sememangnya Tengku Muhammad Faris Petra Ibni Sultan Ismail Petra adalah seorang yang dihormati oleh rakyat negeri ini kerana baginda berjiwa rakyat sampaikan rakyat tidak berasa kekok bersama baginda. Baginda juga terkenal dengan sifat pemurah dan tidak lokek dan sentiasa menghulurkan bantuan kepada rakyat yang memerlukan dan kepada institusi pendidikan. Seandainya sahabat ingin mengetahui dengan lebih lanjut tentang peribadi baginda, bolehlah membacanya di sini, Tuanku Faris Petra, Raja yang dekat di hati rakyat.

Sekian sahaja perkongsian untuk kali ini,
Wassalam.

Sumber:
gegarkelantan.net
Tuanku Faris Petra, Raja yang dekat di hati rakyat
Tengku Faris dimasyhur sultan Kelantan

2 comments:

Unknown said...

allahuakbar.

SufatihaNur said...

allahuakbar...sultan al awliya' sheikh nazim...