Special Offer!!!

728x90 banner

Pages

Actually ape yang penting dalam mengukur kejayaan sepanjang kite hidup di dunia??
Ramai org kate untuk hidup senang kat dunia perlu ade duit,segala2nya memerlukan duit.adakah tanpa duit kita seorg yg gagal.
Opinion ana,ilmu adalah yang paling penting,tanpa ilmu tiada duit,tanpa ilmu tiada keredhaan dari Allah SWT.
Nak senang kat dunia memerlukan ilmu,nak senang kat akhirat memerlukan ilmu,nak kedua2nya mestilah ada ilmu jua.
So,mari beramai2 menuntut ilmu wahai saudaraku=)

MerEka rakAn, SahabaT dan PeJuAnG

Bertukaran Link Di Sini...

Shopping Di Amazon...

My Sponsor...

Perfume Original dengan Harga Murah!!!

468x60 banner

Mari Belajar Bahasa Syurga

Thursday, September 9, 2010

Selamat Hari Raya Aidilfitri...



Assalamualaikum,

Terlebih dahulu diucapkan selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri kepada semua sahabat muslimin dan muslimat yang menyambut hari yang penuh bahagia ini. Semoga kedatangan hari yang bahagia ini dapat disambut dengan penuh keceriaan dan dapat merapatkan silaturrahim sesama kita. Sinonim pada hari raya ini masyarakat kita akan saling bermohon kemaafan sesama sendiri, dengan bertujuan menyucikan diri sendiri dari dosa-dosa yang dilakukan dengan sedar atau tidak, moga-moga keampunan dari manusia itu akan memberi kasih sayang Allah SWT untuk memberi keampunan kepada kita. Cuma janganlah amalan bermaaf-maafan ini hanya hadir pada hari raya sahaja, ianya haruslah dijelmakan setiap masa, lebih-lebih lagi setelah kita sedar akan kesalahan yang telah dilakukan. Janganlah kita hendak menunggu untuk ketibaan Syawal tahun hadapan, kerana mungkin akan terlupa akan perkara ini, malah lebih dirisaukan seandainya kita tidak diberi kesempatan oleh Allah SWT untuk bertemu dengan Syawal tersebut.

Pelbagai amalan sunat yang boleh kita lakukan pada hari raya ini, semuanya andai kita lakukan dengan ikhlas kerana Allah akan dikurniakan dengan ganjaran pahala dari Allah SWT. Perkara utama yang ana dapat lihat apabila umat Islam menyambut hari yang bahagia ini ialah dengan merapatkan silah atau hubungan sesama sendiri. Di mana masyarakat kita sudah sinonim dengan tradisi kunjung mengunjung sesama sendiri. Marilah kita mengambil kesempatan ini dengan mengambil peluang berkenal-kenalan dan merapatkan silah dengan lebih Islamik, iaitu dengan kita mengambil berat tentang keadaan saudara dan jiran-jiran kita, dan juga saling berpesan-pesan ke arah kebenaran dan kebaikan. Kerana kita ini tidak lain diciptakan Allah untuk menyembahNya dan menjadi tugas kita untuk mengerjakan amar makruf dan nahi mungkar.



Keadaan ana pula apabila menjelang Syawal, hari terakhir Ramadhan akan dihabiskan dengan kerja-kerja melakukan persiapan menyambut 1 Syawal. Antara yang dikerjakan ialah memasang dan membetulkan langsir, dan tidak dilupakan membantu kerja-kerja di dapur. Kerana menu untuk 1 Syawal kali ini ialah rendang, maka ana sempat menolong ummi ana mengacau bahan-bahan untuk dibuat rendang, walaupun kerja yang dilakukan tidaklah sampai setengah jam. Pada sebelah malamnya pula ana selalunya akan keluar dan menghabiskan masa dengan sahabat-sahabat lama ana yang sejak dari sekolah rendah akan berkumpul ramai-ramai setelah masing-masing pulang ke kampung. Seperti yang dilakukan pada malam tadi, kami menghabiskan masa dengan berbual-bual tentang keadaan dan kerjaya masing-masing. Dan tidak dilupakan juga topik-topik semasa turut dilontarkan seperti iklan TV3 yang mencetuskan kontrevesi, isu Palestin dan dokumentasi yang bertajuk ‘The Arrival’. Dapat dilihat disini bahawa kami bukan sekadar melepak, tetapi turut berkongsi pandangan dan ilmu.



Ketibaan Syawal pada tahun ini mestilah disambut dengan penuh rasa kesyukuran dan taqwa, dan juga diselitkan dengan perasaan hiba, walaupun sedikit supaya kita menzahirkan rasa kesedihan dan kerinduan kita kepada Ramadhan yang berlalu, dan berdoa semoga masih diberi kesempatan bertemu dengan Ramadhan pada tahun-tahun yang akan datang. Semoga kedatangan 1 Syawal membawa seribu erti yang bermakna kepada diri, masyarakat dan agama kita dan paling penting membawa kita lebih dekat dengan Allah SWT, amin.

Sekian,
Wassalam.

1 comments:

Anis izyan Abd Rahman said...

dtg la umah..hihi
selmat hari raye~