Special Offer!!!

728x90 banner

Pages

Actually ape yang penting dalam mengukur kejayaan sepanjang kite hidup di dunia??
Ramai org kate untuk hidup senang kat dunia perlu ade duit,segala2nya memerlukan duit.adakah tanpa duit kita seorg yg gagal.
Opinion ana,ilmu adalah yang paling penting,tanpa ilmu tiada duit,tanpa ilmu tiada keredhaan dari Allah SWT.
Nak senang kat dunia memerlukan ilmu,nak senang kat akhirat memerlukan ilmu,nak kedua2nya mestilah ada ilmu jua.
So,mari beramai2 menuntut ilmu wahai saudaraku=)

MerEka rakAn, SahabaT dan PeJuAnG

Bertukaran Link Di Sini...

Shopping Di Amazon...

My Sponsor...

Perfume Original dengan Harga Murah!!!

468x60 banner

Mari Belajar Bahasa Syurga

Saturday, September 11, 2010

Pola Pemikiran Politik Melayu



Assalamualaikum,

Selamat Hari Raya Aidilfitri di ucapkan kepada muslimin dan muslimat yang masih menyambut hari raya yang kedua ini. Sudah sinonim bagi masyarakat melayu kita, apabila Syawal disambut, hinggakan ada yang menyebut untuk menyambutnya sepanjang bulan ini. Pernah dulu ada ana dengar orang bertanyakan kepada ustaz tentang kebolehan untuk menyambut hari raya sepanjang bulan, mengikut kata ustaz tersebut, tiada salahnya untuk meraikan sepanjang bulan, tetapi biasanya di negara-negara Arab hanya menyambut pada hari yang pertama sahaja. Mungkin kerana mereka ini terus menyambungnya dengan berpuasa 6 hari pada Syawal yang kedua, itu sekadar pendapat ana. jadi kesimpulannya, walaupun kita ingin menyambutnya selama mana pun, usahlah dilupakan untuk berpuasa 6, kerana fadhilatnya amat besar, di mana Rasulullah bersabda orang yang berpuasa di bulan Ramadhan dan menyambung puasa 6 hari di bulan Syawal, seolah-olah orang tersebut telah berpuasa selama setahun.

Baiklah, apa yang ana ingin kongsikan di sini bukanlah berkaitan dengan sambutan raya, tetapi lebih kepada situasi politik di negara kita. Tadi ana ada membaca tentang Pola Pemikiran Politik Melayu di Malaysiakini.com. Walaupun ianya banyak berkisar dan berat kepada golongan pembangkang, tetapi ianya amat sesuai dibaca terutama kepada masyarakat melayu Islam. Ana akan letakkan beberapa kerat yang telah ana tapis yang sesuai di baca oleh semua golongan. Andai sesiapa nak baca berita yang lebih jelas dan lengkap, silakan klik pada link yang ana letakkan di atas atau di bawah ini.

Menangani pola pemikiran politik Melayu

Permasalahan agama menjadi sesuatu yang sensitif untuk dibicarakan pasca Tsunami Politik pilihanraya umum ke-12.

Pola pemikiran politik kaum Melayu yang merupakan hampir keseluruhannya adalah penganut Islam dilihat statik dengan purata 40 peratus menyokong Umno, 30 peratus menyokong Pakatan Rakyat dan 30 peratus selebihnya tidak membuat keputusan.

Pola dan corak pemikiran ini adalah statik dan tiada perubahan yang signifikan untuk kita lihat memberi kesan kepada politik Malaysia pada masa akan datang.

Isu fenomena ini adalah soal kepercayaan kaum Melayu kepada Pakatan Rakyat untuk melindungi kepercayaan, yang kaum Melayu anggap sebagai keistimewaan dan sesuatu yang suci di Malaysia.

Hal pokok ini termasuklah berkisar persoalan agama. Dalam hal agama ini, pihak pemerintah BN berjaya untuk mencanang pemikiran tertutup, budaya takut dan menghakis kepercayaan kaum Melayu.

Pakatan Rakyat dipropagandakan tidak melindungi hak Melayu dan Islam sedangkan Pakatan Rakyat cukup kaliber untuk mengorak masa depan kaum Melayu yang lebih cerah.

Bagi saya isu yang dekat dengan umat Islam adalah yang melibatkan institusi seperti Masjid, Kesultanan Melayu, majlis Agama dan lain-lain. Cuma yang sedihnya kita banyak berkisar kepada bermasalah ranting bukan pokok.

Umat Islam lebih mementingkan Syiar bukan Syariat.

Permasalahan yang berlaku melibatkan Islam dan Melayu di Malaysia adalah disebabkan model dan cara yang dibawa oleh kerajaan BN yang menjadikan Islam dan Melayu ini kelihatan jumut dan sempit.

Penuh seksaan

Islam seakan penuh dengan hukuman dan seksaan. Melayu penuh dengan sensitiviti dan pantang larang. Mengakibatkan imej Islam sebagai sebuah agama yang indah tercalar dan Melayu sebagai kaum yang kehadapan sentiasa kelihatan tergugat.



Contoh yang melucukan adalah pengharaman bukan Islam untuk memasuki masjid atau rumah ibadah ummat Islam.

Masjid adalah satu kawasan atau institusi yang hanya eksklusif untuk umat Islam sedangkan kalau di barat malah di zaman Rasulullah SAW masjid adalah seperti pusat kommuniti, pentadbiran masyarakat setempat tanpa mengira kaum dan bangsa.
Seperti di Amerika Syarikat dan Singapura peranan masjid juga adalah pusat kebudayaan Islam yang bukan sahaja berperanan untuk ibadah malah adalah untuk melebarkan kefahaman Islam merentas agama dan kaum.

Diskriminasi umat Islam

Ironi, apabila kita berasa marah apabila masyarakat majoriti di barat dilihat mendiskriminasi umat Islam tetapi di negara sendiri yang majoriti Islam sendiri, kita lakukan hal yang lebih kurang sama.

Contoh terkini adalah satu protes yang dijangka diadakan di Amerika Syarikat Sabtu ini berhubung idea membina pusat kebudayaan Islam dan masjid di kawasan yang berhampiran dengan tempat tragedi September 11, Pusat Dagangan Dunia WTC.

Protes ini diura-urakan bakal disertai oleh pemimpin-pemimpin yang anti-Islam termasuk Geert Wilders. Pada hari yang sama di Gainesville, Dove World Outreach Center merancang untuk membakar al-Quran.

Di Malaysia tidak tidak kurangnya, apabila hal seperti doa, bukan Islam memasuki masjid isu kalimah Allah dan isu-isu lain yang melibatkan agama Islam dan bukan Islam tidak diwacanakan secara rasional dan matang di dalam masyarakat majmuk.

Kita didorong oleh pimpinan BN dan media arus perdana dengan pemahaman Islam yang songsang dan hanya membawa emosi dalam menjawap permasalahan agama.

Umat Islam hanya sekitar 55 peratus di Malaysia, merupakan jurang yang tipis. Kita tidak boleh merasa membuta tuli tanpa mengetahui isu asas dan ilmu yang dalam berhubung agama.



Baiklah, setakat ini sahaja perkongsiaan ana, semoga sahabat-sahabat membacanya bukan dengan hati yang tertutup, bukan dengan rasa kebencian dan kesangsian, dan bukan dengan menyempitkan pemikiran. Bacalah dengan hati yang tenang, fikiran yang terbuka dan minda yang diluaskan. Semoga kita beroleh sesuatu darinya, insyaAllah.

Sekian,
Wassalam.


Sumber:
Pola Pemikiran Politik Melayu
Malaysiakini.com

2 comments:

Rafi Harumin said...

Salam..

Saya suka entri ini. menarik dan berguna.. Terima kasih

Anna Boleyn said...

hyee..blogwalk raya ke 2. selamat hari raya yer :) jom lerr datang beraya di blog anne boleyn :)