Special Offer!!!

728x90 banner

Pages

Actually ape yang penting dalam mengukur kejayaan sepanjang kite hidup di dunia??
Ramai org kate untuk hidup senang kat dunia perlu ade duit,segala2nya memerlukan duit.adakah tanpa duit kita seorg yg gagal.
Opinion ana,ilmu adalah yang paling penting,tanpa ilmu tiada duit,tanpa ilmu tiada keredhaan dari Allah SWT.
Nak senang kat dunia memerlukan ilmu,nak senang kat akhirat memerlukan ilmu,nak kedua2nya mestilah ada ilmu jua.
So,mari beramai2 menuntut ilmu wahai saudaraku=)

MerEka rakAn, SahabaT dan PeJuAnG

Bertukaran Link Di Sini...

Shopping Di Amazon...

My Sponsor...

Perfume Original dengan Harga Murah!!!

468x60 banner

Mari Belajar Bahasa Syurga

Monday, August 9, 2010

Bilal Kecil: Al-Quran dan Sunnah RasulNya, harta pusaka Rasulullah SAW



Assalamua'laikum,

Alhamdulillah, masih lagi diberi kesempatan untuk ana menulis walaupun telah lama tidak mengupdate blog ini. Kenapa?? Biarlah ianya rahsia, kerana sekarang ana sudah kembali untuk menulis. Jadi berbalik kepada tajuk entry ini, Al-Quran dan Sunnah Rasulnya. Terlebih dahulu kita tengok pandangan masyarakat umum tentang keduanya. Pendapat umum menyifatkan Al-Quran ialah Kata2 Alah dan wahyu yang diturunkan Allah kepada Rasulullah SAW. Manakala rata2 umum menafsirkan sunnah ialah peribadi, fizikal, dan perlakuan Rasulullah SAW. Seterusnya mari kita merenung hadis wasiat Rasulullah SAW;

"Kutinggalkan untuk kamu dua perkara (pusaka), taklah kamu akan tersesat selama-lamanya, selama kamu masih berpegang kepada keduanya, yaitu Kitabullah dan Sunnah Rasul-Nya".

Apakah yang dapat kita andaikan dari pusaka yang ditinggalkan Rasulullah SAW?? Boleh dilihat di sini tentang kepentingan untuk berpegang dengan seteguhnya kepada Kitabullah, iaitu Al-Quran dan Sunnah Rasulnya, yang mana kita sebagai manusia dan umat Islam khususnya tidak akan tersesat dengan berpandukan pusaka tersebut. Lawannya di sini ialah seandainya kita menolak atau mengambil salah satu sahaja, maka terdapat jaminan Rasulullah SAW yang kita akan tersesat di atas muka bumi ini. Apakah yang dimaksudkan tersesat di sini?? Ianya bukanlah membawa makna kita akan tersesat dengan menjadi masyarakat yang mundur, tidak berpelajaran dan daif. Cuba kita ambil contoh keadaan kota Mekah sebelum Rasulullah SAW diutus menjadi rasul, di mana ianya menjadi kota yang maju dari segi ekonomi (perdaganagn), pendidikan, pentadbiran (dipimpin Abu Jahal) dan menjadi tumpuan penduduk dari serata Tanah Arab. Tapi kenapakah mereka di labelkan dengan masyarakat jahiliah?? Kerana walaupun mereka maju dari segi duniawi, mereka amat jahil dari segi akhlak, di mana zina, pembunuhan kanak2 perempuan dan penindasan berleluasa.



Jika dilihat pandangan terhadap masyarakat Islam oleh bukan Islam, kita ini dilabel dengan gelaran pengganas, senang ditindas (Palestin) dan penakut (Oh I See). Ini di sokong oleh hadis Rasulullah SAW tentang akhir zaman;

"Daripada Tsauban r.a. berkata: Rasulullah SAW bersabda;"Hampir tiba suatu masa di mana bangsa-bangsa dari seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang-orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka". Maka salah seorang sahabat bertanya, "Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?" Nabi SAW menjawab, "Bahkan kamu pada hari itu banyak sekali, tetapi kamu umpama buih di waktu banjir, dan Allah akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit 'wahan'". Seorang sahabat bertanya, "Apakah wahan itu hai Rasulullah?". Nabi kita menjawab, "Cinta pada dunia dan takut pada mati".

Di sini Rasulullah telah memberi keadaan umat Islam pada masa hadapan. Cubalah kita bandingkan dengan keadaan umat Islam masa kini, dengan contoh terdekat ialah di Palestin dan Afghanistan. Bagaimana pula keadaan masyarakat Islam di Malaysia yang masih 'aman' ini? Benarkah kita aman sedangkan keruntuhan akhlak amat berleluasa dengan kes pembuangan bayi, pergaulan bebas dan rasuah berleluasa di kalangan masyarakat kita. Inilah yang dimaksudkan dengan sesat tersebut, di mana kita sesat dari segi akhlak dan kemanusian apabila kita mengingkari (mendustakan) ayat-ayat Allah dan berpaling dari hukum-hukum Allah. Sememangnya akal manusia yang tidak berpandukan ayat2 Allah boleh mencari penyelesaian kepada masalah tersebut, tetapi ianya hanyalah bersifat sementara dan mengundang keburukan yang amat pada kemudian hari. Contohnya ialah membuka pusat penjagaan untuk bayi2 yang di buang ibunya. Mungkin ianya dapat menyelesaikan masalah kematian bayi2 yang dibuang, tetapi ia seolah-olah menhalalkan hubungan tanpa nikah kerana mereka ada medium seandainya termengandung. Mari kita renungi surah an-Nisaa' ayat 59;




"Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul-(Nya), dan Ulil Amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (Al-Qur’an) dan Rasul (Sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu adalah lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya" (QS. An-Nisa: 59)

Renungan dari ayat ini ialah Allah telah memberikan jawapan kepada permasalahan yang menimpa manusia iaitu dengan berpegang kepada Al-Quran (hukum-hukum Allah) dan Sunnah RasulNya. Dengan nyata Allah berfirman bahawa jalan penyelesaian yang dipandukan dari Al-Quran dan Sunnah RasulNya adalah yang terbaik berbanding dengan taraf pemikiran penyelesaian yang dipandukan pemikiran hamba dan nafsu yang menyesatkan. Janganlah pula kita menapis2 apa yang telah ditetapkan Allah dengan mengambil yang menyenangkan dengan alasan seperti tidak sesuai dengan zaman dan menyusahkan kehidupan, kerana ini bermakna kita masih bertuankan nafsu dan tidak tergolong dalam kalangan orang yang berpegang kepada ketetapan dan fitrah Allah.

Yang dimaksudkan dengan berpegang kepada Kitabullah dan Sunnah Rasulnya ialah dengan memahami, mempelajari dan mengamalkan kedua-duanya. Selalunya perkara 'mengamalkan' sering ditinggalkan kerana alasan berat untuk dilakukan dan tidak sesuai. Janji Allah bahawa Al-Quran ini terpelihara hingga ke akhir zaman, memberi makna apa-apa yang terkandung di dalamnya adalah wajib dipatuhi sepanjang zaman sehinggalah hari kiamat. Tiada alasan untuk mengabaikan sebahagiannya dan mengambil sebahagian yang lain pula kerana isi Al-Quran dan Sunnah Rasul adalah sesuai untuk sepanjang zaman. Janganlah kita mengikut orang kebanyakan dengan membuta tuli kerana ianya telah diingatkan Allah dalam surah al-An'aam ayat 116;

"Dan jika engkau menurut kebanyakkan orang yang ada di muka bumi, nescaya mereka akan menyesatkanmu dari jalan Allah tiadalah yang mereka turut melainkan sangkaan semata-mata, dan mereka tidak lain hanyalah berdusta." (QS. Al-An'aam: 116)




Jadi apakah jalan yang sanggup kita turuti?? Sesungguhnya kita ini tiada pilihan untuk dipilih kerana Allah menciptakan manusia di muka bumi ini adalah untuk beribadah kepadaNya, membawa makna kewajipan kita untuk mematuhi ajaran Al-Quran dan berpandukan kepada Sunnah RasulNya. Al-Quran ini ialah himpunan wahyu dari Allah kepada Rasulullah SAW yang mengandungi petunjuk, penjelasan dan pembeda antara haq dan batil (Surah al-Baqarah ayat 185), dan Sunnah Rasulullah SAw ialah perbuatan, peribadi dan diamnya Rasulullah berdasarkan bimbingan wahyu Allah.

Sekian,
Wassalam.

" Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka Jahannam) kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai." (QS. Al-A'raaf: 179)

4 comments:

Zaer!! said...

ALQURAN salah satu kalam ALLAH..bagus entry ni..;-)

caliph shuriken said...

en3 yg sesuai sempena ramadhan ni ^^

amira zakiah said...

salam ramadhan untuk semua...

taib wahid said...

Salam,

Syukran atas komen2 sahabat. Semoga mendapat iktibar dan manfaat darinya, amin ya Rabb...

Jazakallah khair