Special Offer!!!

728x90 banner

Pages

Actually ape yang penting dalam mengukur kejayaan sepanjang kite hidup di dunia??
Ramai org kate untuk hidup senang kat dunia perlu ade duit,segala2nya memerlukan duit.adakah tanpa duit kita seorg yg gagal.
Opinion ana,ilmu adalah yang paling penting,tanpa ilmu tiada duit,tanpa ilmu tiada keredhaan dari Allah SWT.
Nak senang kat dunia memerlukan ilmu,nak senang kat akhirat memerlukan ilmu,nak kedua2nya mestilah ada ilmu jua.
So,mari beramai2 menuntut ilmu wahai saudaraku=)

MerEka rakAn, SahabaT dan PeJuAnG

Bertukaran Link Di Sini...

Shopping Di Amazon...

My Sponsor...

Perfume Original dengan Harga Murah!!!

468x60 banner

Mari Belajar Bahasa Syurga

Monday, March 29, 2010

Perniagaan itu Duniaku...Susahnya berniaga dengan orang yang mengamalkan prinsip yahudi laknatullaH


Assalamualaikum,

"Adapun sebahagian daripada isi neraka Wail di akhirat kelak adalah terdiri daripada peniaga yang menipu atau mengurangi timbangan." (Hadis riwayat Muslim)

Sekadar nukilan pendek dari ana. Mungkin tajuk ini keterlaluan, tetapi bila kita sendiri yang terkena pasti jua kita tiada tahan akannya. Lagi-lagi apabila perkara tersebut diulang-ulang dan terus berulang oleh golongan yang sama. Mungkin agama mereka berlainan dengan ana, tetapi tiadakah mereka cuba untuk berlaku jujur dalam berniaga untuk menjaga hati ana selaku katanya rakan joint venturenya?? Sebaliknya terus menerus cuba melakukan pembohongan dengan tiada mahu memohon maaf atas kesilapan dan hanya memikirkan keuntungan dari pihak mereka sahaja. Jika berterusan begini, tiada maaf bagi mereka yang cuba memperkecilkan peranan ana. Mungkin mereka fikir di pihak ana ini budak hingusan semata-mata dan tiada pengalaman. Tetapi tiadalah guna ana belajar tinggi-tinggi hanya untuk menutup mata apabila mereka melakukan pembohongan tersebut.

Mungkin kalu dulu kita ada baca dari mana-mana buku islamik yang cerita perihal kedaifan dan kesombongan orang yahudi ni, termasuk la dalam perihal berniaga. Mereka ni terkenal dengan suka mengurangkan timbangan dan pengamalan riba sehingga dimurkai Alah SWT. Mereka ini memang dijanjikan kehinaan dan kemiskinan (dalam sikap dan perangai) biarpon sekaya mana sekalipun, kerana cahaya kehinaan tersebut telah di cop terus ke muka mereka ini sejak dari zaman Nabi Musa lagi. PErihal ini nampaknya sudah berjangkit dengan sebahagian golongan di negara kita ini walaupon modus operandinya berbeza. Apa yang berlaku kepada ana ialah penipuan dari segi kiraan, golongan peniaga yang kurang ajar ini telah mengurangkan kiraan untuk mengurangkan kos yang terpaksa di bayar kepada ana. Contohnya kiraan keluaran rumput dari kawasan sewaan ana kelmarin ialah 1700 sqf, tetapi mereka menipu dengan menulisnya hanya 1300 sqf sahaja(banyaknye kurang),dan kiraan hari ini pula dikurangkan sebanyak 200 sqf lagi. Betapa jahatnya cara mereka berniaga dan tiada kejujuran langsung. Nasib baik la ana ada mata-mata juga dalam pekerja mereka dan melaporkan hal yang sebenar. Lawan tetap lawan dan ana telah menyuruh mereka membuat checking terhadap kiraan yang short itu semula.



Alangkah sakitnya hati ini apabila diperlakukan demikian, harap selepas ini perkara ini akan jadi lebih baik walaupun hati ana berasakan mereka ini tiada pernah seriknya. Kerana perkara ini telah dilakukan sejak zaman arwah ayah ana lagi. Tetapi seperti ana katakan tadi, LAWAN TETAP LAWAN, yang HAK TETAP HAK.

Sekian dimaklumkan,
wassalam.

Sekadar renugan.
Pernah seorang bertanya kepada Nabi SAW: "Saya ke pasar membeli buah, tetapi selepas cukup timbangannya tiba-tiba kelihatan sang peniaga itu dengan sengaja menyisihkan sebiji buah itu daripada bungkusannya, maka benarkah peniaga itu beruntung ya Rasulullah?

Lalu menjawab Nabi Muhammad SAW: "Sesungguhnya peniaga itu tidaklah mendapat apa-apa untung, sebaliknya tukaran daripada sebiji buah disisihkannya itu ialah bahang kepanasan api neraka."

Dalam sebuah hadis lain Nabi Muhammad SAW bersabda: "Pedagang dan peniaga akan dibangkitkan pada hari kiamat kelak dengan menanggung beraneka kesalahan, melainkan peniaga yang bertakwa, jujur serta ikhlas dalam perniagaannya akan dilapangkan jalan ke syurga."

0 comments: