Special Offer!!!

728x90 banner

Pages

Actually ape yang penting dalam mengukur kejayaan sepanjang kite hidup di dunia??
Ramai org kate untuk hidup senang kat dunia perlu ade duit,segala2nya memerlukan duit.adakah tanpa duit kita seorg yg gagal.
Opinion ana,ilmu adalah yang paling penting,tanpa ilmu tiada duit,tanpa ilmu tiada keredhaan dari Allah SWT.
Nak senang kat dunia memerlukan ilmu,nak senang kat akhirat memerlukan ilmu,nak kedua2nya mestilah ada ilmu jua.
So,mari beramai2 menuntut ilmu wahai saudaraku=)

MerEka rakAn, SahabaT dan PeJuAnG

Bertukaran Link Di Sini...

Shopping Di Amazon...

My Sponsor...

Perfume Original dengan Harga Murah!!!

468x60 banner

Mari Belajar Bahasa Syurga

Tuesday, July 13, 2010

Bilal Kecil: Kursus Solat Khusyuk



"(Yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingati Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram." (Surah Ar-Ra'd 13:28)

Assalamu'alaikum,

InsyaAllah pada kali ini ana ingin menyebarkan pemberitahuan tentang kursus yang amat bagus bagi kita sebagai umat Islam. Tajuk kursus ini ialah 'Kursus Solat Khusyuk' yang akan diadakan di Masjid Kg. Klang Gate Baru pada 17 Julai 2010 dan dijalankan secara percuma. Kursus ini adalah kesinambungan daripada sedikit penerangan yang telah diberikan semasa Kursu SPIES Ajk dan Pegawai Masjid pada 3 dan 4 Julai lepas. Di mana semasa kursus tersebut para peserta hanya didedahkan selama 1 jam lebih sahaja, tetapi kali ini kursus tersebut dijalankan selama hampir sehari iaitu dari pukul 9 pagi sehingga 5 petang dan disampaikan juga oleh Ustaz Yus Ansari, Ketua Umum Solat Center Bandung yang dibawa khas dari Indonesia.



"Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu adalah mereka yang apabila disebut nama Allah gementarlah hati mereka, dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, bertambahlah iman mereka (kerananya) dan kepada Tuhanlah mereka bertawakkal." (Surah Al-Anfaal 8:2)

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan shalat. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu'" (Surah Al-Baqarah 2:45)

"(Yaitu) orang-orang yang meyakini, bahkan mereka akan menemui Tuhannya, dan bahwa mereka akan kembali kepada-Nya." (Surah Al-Baqarah 2:46)

Semasa ana mendengar taklimat yang disampaikan oleh Ustaz Yus dulu, beliau bercerita tentang perjalanan hidupnya mencari kekusyukan dalam solat. Bermacam cara dilakukan dari memahami makna bacaan, menumpukan perhatian kepada tempat sujud dan melihat gambar Kaabah di tempat sujud. Namun fikirannya sering kali terlontar ke tempat lain dan khusyuk belum diperolehinya. Terdetik di hatinya akan tafsir surah Al-Anfaal di atas, bahawa bergetar hati orang beriman apabila disebut nama Allah, namun rasa itu tiada terdapat dalam dirinya. Juga terfikir akannya tentang pengertian orang yang khusyuk seperti yang terdapat dalam tafsiran surah Al-Baqarah ayat ke 45 dan 46 di atas, terdetik dihatinya adakah dia tidak termasuk dalm orang yang meyakini, akan menemui Tuhannya dan akan kembali kepadaNya. Seterusnya perjalanan beliau mencari khusyuk dalam solat akan diceritakan dengan lebih jelas lagi semasa kursus tersebut.



Sepintas lalu marilah kita sama merenung solat yang selama ini kita lakukan. Mengapakah kita perlu melakukan solat dan bagaimana kita melakukannya? Adakah kita melakukannya dengan penuh ingatan kita kepada Allah dan meninggalkan segala urusan kedunian? Atau solat yang kita lakukan adalah sekadar ikutan dan diwarisi dari nenek moyang kita dulu, yang mana kita belajar dari segi zahirnya sahaja, tetapi intipatinya tidak ada. Sering kita lihat ada orang yang melakukan solat, tetapi masih melakukan perbuatan yang dilarang dan dimurkai Allah SWT, kenapakah ini terjadi? Sepastinya ada yang tidak kena dengan iman orang tersebut dan solat yang dilakukannya. Ini kerana Allah akan memelihara hati dan akhlak orang-orang yang beriman dan bertakwa kepadaNya. Seperti tafsir ayat ke 45 dan 46 surah Al-Baqarah di atas, bahwa orang yang meyakini, bahkan menemui Tuhannya dan akan kembali kepadaNya mestilah mereka itu kuat imannya dan tidak akan melakukan perbuatan mungkar dan mengundang kemurkaan Allah.

Sekian sahaja untuk hebahan ini, semoga dibukakan dan dilapangkan masa kita untuk menghadiri kursus yang sepastinya menjanjikan kebaikan untuk diri kita dan amalan kita. Di sini turut dilampirkan maklumat tentang kursus tersebut. Semoga kita sama-sama diberi hidayah oleh Allah SWT, amin.

Wassalam.



Maklumat Kursus

Tajuk: Kursus Solat Khusyuk
Tarikh: 17 Julai 2010
Tempat: Masjid Kg. Klang Gate Baru.
Masa: 9:00 pagi hingga 5:00 petang.
Penceramah: Ustaz Yus Ansari (Ketua Umum Solat Center Bandung)
Yuran: Percuma (Hanya Infaq Sukarela)
Penyertaan: Terbuka pada semua (digalakan membawa keluarga)

Tentafi Kursus:
09:00 pagi - Pendaftaran
09:30 pagi - Mula Kursus
11:00 pagi - Rehat ( persegaran ringan disediakan)
11:30 pagi - Sambung Kursus
01:00 petang - Rehat ( makan tengahari disediakan)
01:30 petang - Solat Zohor
02:00 petang - Sambungan Kursus
04:30 petang - Berhenti untuk Solat Asar
05:00 petang - Majlis Perasmian Penutup serta penyampaian Sumbangan Alat Kesihatan "Mesin Terapi Digital" daripada ADUN Hulu Kelang

Facebook: http://www.facebook.com/event.php?eid=135061999848306&index=1
Blog Masjid: http://masjidklanggate.blogspot.com/

"Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdo'a apanila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah)Ku dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran." (Surah Al-Baqarah 2:186)

0 comments: