Special Offer!!!

728x90 banner

Pages

Actually ape yang penting dalam mengukur kejayaan sepanjang kite hidup di dunia??
Ramai org kate untuk hidup senang kat dunia perlu ade duit,segala2nya memerlukan duit.adakah tanpa duit kita seorg yg gagal.
Opinion ana,ilmu adalah yang paling penting,tanpa ilmu tiada duit,tanpa ilmu tiada keredhaan dari Allah SWT.
Nak senang kat dunia memerlukan ilmu,nak senang kat akhirat memerlukan ilmu,nak kedua2nya mestilah ada ilmu jua.
So,mari beramai2 menuntut ilmu wahai saudaraku=)

MerEka rakAn, SahabaT dan PeJuAnG

Bertukaran Link Di Sini...

Shopping Di Amazon...

My Sponsor...

Perfume Original dengan Harga Murah!!!

468x60 banner

Mari Belajar Bahasa Syurga

Wednesday, February 17, 2010

Pertanian Adalah Perniagaan (Siri 1)




Rasenya sudah lama kita tak dengar ungkapan ni diucapkan.Selalunya pada zaman Pak Lah dulu ungkapan ni memang popular dengan visi beliau yang melihat kepada pertanian sebagai salah satu penyumbang kepada ekonomi negara.So banyak la program pada zaman beliau yang berasaskan kpd usahawan tani seperti MIHAS dan Pameran Pertanian dan Agro Pelancongan (MAHA).

Firman Allah SWT dalam surah Al-Mulk ayat 15:
Yang bermaksud: " Dialah yang menjadikan bumi untuk kamu; mudah digunakan, maka berjalanlah di merata-rata ceruk rantaunya, serta makanlah dari rezeki yang dikurniakan Allah; dan (ingatlah), kepada Allah jualah (tempat kembali kamu sesudah) dibangkitkan hidup semula; (maka hargailah nikmatnya dan takutilah kemurkaan-Nya )".

Berdasarkan firman Allah SWT di atas jelas kpd kita bahawa nikmat dan rezeki kepada kita ada di mana,dan bergantung kpd kita bagaimana memanfaatkan kurniaan yg Allah kurniakan.Mungkin ramai antara kita yang tak nampak di mana potensi sebenar pertanian ni untuk dijadikan sumber pertanian kita.Tapi macam yang ana lihat dan perhati sendiri,potensinya cukup luas,contohnya dengan apa yang ana lihat seorg auntie cina di tempat ana di Sungai Buloh yang boleh jana pendapatan lebih kurang RM 4000 sehari hanya dengan menjual anak2 pokok buah dan bunga.Tidakkah kita takjub dgn kemahiran auntie ni dalam berniaga(umurnya lebih kurang umur arwah bapa ana dlm 58-60 tahun) yang berasaskan bertani.ana tgk strategi auntie ni memang biasa tapi effien,hingga die sudah tak perlu sebok2 mencari customer,tp customer sendiri yg datang cari dia.

Kadang2 ramai antara kita yang takut hendak memulakan perniagaan dalam bidang pertanian ni,banyak alasan yang bole di beri,antaranya modal tak cukup la,tak de kemahiran dan ilmu la,kurang keyakinan dan macam2 lagi.Semuanya bak kata org tua2,tepuk dada tanya selera.Ilmu boleh di cari,bergantung kpd kemampuan dan kemahiran kita dlm mencari dan mengembangkannya.DI MANA ADA KEMAHUAN,DI SITU ADA JALAN.Bukan sahaja kita dapat kemahiran dan pengalaman dalam menuntut ilmu,bahkan kita juga menuju ke jalan yg diredhaiNya.

Menurut Unit Perancang Ekonomi, Jabatan Perdana Menteri dalam kajian separuh penggal Rancangan Malaysia Ke- 9, menyatakan menjelang tahun 2010, Malaysia dijangka mengeksport hasil pertanian bernilai RM72 bilion setahun. Berdasarkan aktiviti pertanian adalah fardhu kifayah, maka sikap membazir atau membiarkan tanah tanpa diusahakan dalam keadaan kegawatan ekonomi perlu diubah. Sesungguhnya perbuatan sedemikian amat dimurkai Allah SWT kerana seolah-olah tidak mensyukuri nikmat yang diberikan.Nabi SAW telah menekankan di dalam sabdanya tentang betapa perlunya tanah pertanian dibangunkan untuk menghasilkan bahan makanan dan tidak mengizinkan sama sekali tanah dibiarkan dan dibazirkan begitu sahaja. Sabda baginda yang mafhumnya:
“ Sesiapa yang mempunyai tanah hendaklah dia mengerjakannya dengan bertani atau (jika dia tidak berupaya melakukannya) hendaklah menyerahkannya kepada saudaranya supaya diusahakan dan janganlah dia menyewakannya (sekalipun) hanya sepertiga, seperempat dan makanan asasi”.(Hadith Riwayat Abu Daud)
Jadi kepada sesiapa yg mempunyai keiginan menceburi bidang pertanian ni,teruskan kerana niat anda adalah murni.Kepada yang belom terbuka hati untuk menceburi bidang ni,teruskan menuntut ilmu dalam bidang keusahawanan yang lain,InsayaAllah usaha kita sama2 diberkati olehNya.Ingatlah wahai saudaraku,9/10 sumber rezeki adalah dari perniagaan.
"Memberi makanan kepada minda dengan meningkatkan ilmu pengetahuan melalui pembacaan lebih besar makna dan fungsinya ke arah menaikkan tamadun dan peradaban manusia daripada memberi makanan kepada tubuh badan semata2"(Dato' Dr. Hj. Mohd. Fadzilah Kamsah)

0 comments: