Special Offer!!!

728x90 banner

Pages

Actually ape yang penting dalam mengukur kejayaan sepanjang kite hidup di dunia??
Ramai org kate untuk hidup senang kat dunia perlu ade duit,segala2nya memerlukan duit.adakah tanpa duit kita seorg yg gagal.
Opinion ana,ilmu adalah yang paling penting,tanpa ilmu tiada duit,tanpa ilmu tiada keredhaan dari Allah SWT.
Nak senang kat dunia memerlukan ilmu,nak senang kat akhirat memerlukan ilmu,nak kedua2nya mestilah ada ilmu jua.
So,mari beramai2 menuntut ilmu wahai saudaraku=)

MerEka rakAn, SahabaT dan PeJuAnG

Bertukaran Link Di Sini...

Shopping Di Amazon...

My Sponsor...

Perfume Original dengan Harga Murah!!!

468x60 banner

Mari Belajar Bahasa Syurga

Tuesday, February 23, 2010

Pertanian Adalah Perniagaan (Siri 2-Tanam Cili)




Assalamualaikum....

Pada post kali ini ana akan bercerita tentang pertanian plak sekali lagi. Sering kali kita memandang remeh kepada petani-petani yang mengusahakan tanaman padi, getah dan lain2 kerana kita menilai mereka dari sudut luaran sahaja. Mereka ini bila ke kebun, mereka pakai pakaian selekeh sahaja, tak de yang pakai tali leher, kemeja atau seluar jeans. Andai ada la petani yang berbuat demikian, nescaya kena cop orang gila pada sesiapa yang memandang. Tapi sedarkah kita pendapatan mereka bila tiba musimnya, musim menuai padi contohnya, berapa ribu RM diorang dapat dari hasil titik peluh diorang.

Tu sebagai pembuka kata sahaja, yang ana nak bincangkan di sini ialah berkaitan perkongsian ilmu dalam bab menanam pokok cili. Ana pon bukan pandai sangat pon nak bercerita pasal cili nih, yang ana tanam pon ada la dalam 20-30 pokok aje. Tapi masyuk tau buat cili nih, kalau ana tengok pasaran la, anak pokok cili yang baru matang pon berharga RM 4-5 sepokok, bayangkan yang kecik2 macam tu pon dah bole tolak kat pembeli dengan harga tu, padahal cili tu datangnya dari biji yang selalu kita telan tu. Tu hanya jual pokok baru, kalau jual buahnya pon banyak untung jugak. Pokok cili akan menghasilkan buah selepas 4-5 bulan di tanam dan 1 pokok cili dapat mengeluarkan 500g buah untuk tempoh 8-9 bulan.

Untuk cara penanamannya pulak, jika tanam dalam pasu, gunakan tanah campuran 3 bahagian tanah, 1 bahagian tahi ayam reput atau kompos dan 1 bahagian pasir. Isikan pasu dengan tanah sehingga kadar 5 cm(2 inci) dari permukaan pasu. Untuk menyediakan anak benih, kotak semaian mesti di isi dengan tanah campuran dengan kadar yang sama seperti penyedian tanah dalam pasu di atas (3:1:1). Semai 5g biji benih secara barisan dan tutup biji benih dengan lapisan tanah nipis. Jarak semaian ialah 5 cm antara baris dan 2 cm antara pokok. Siram dengan penyembur halus sebanyak 2 kali sehari dan kotak semaian mesti dilindungi dari cahaya matahari dan air hujan yang berlebihan. Anak benih boleh dipindahkan ke pasu atau ladang selepas 6 minggu dalam kotak semaian. Sebelum di ubah, dedahkan anak benih kepada cahaya selama 3-4 hari sebelum dipindahkan untuk mengeraskannya.

Cara penjagaan pokok; untuk proses siraman, siram pokok di awalpagi dan lewat petang setiap hari kecuali hari hujan. Manakala untuk proses membaja pokok dalam pasu pula, taburkan 1 sudu teh atau 5 g baja NPK Blue Spesial (12:12:17:2) sepasu di keliling pokok setiap minggu.

Sekian sahaja untuk post kali ini. Sampai ketemu lagi dan selamat mencuba.

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:
"Siapa yang keluar untuk menuntut ilmu maka ia berjuang fisabilillah hingga ia kembali". (HR At-Tarmizi dan Ad-Darimi)

0 comments: