Special Offer!!!

728x90 banner

Pages

Actually ape yang penting dalam mengukur kejayaan sepanjang kite hidup di dunia??
Ramai org kate untuk hidup senang kat dunia perlu ade duit,segala2nya memerlukan duit.adakah tanpa duit kita seorg yg gagal.
Opinion ana,ilmu adalah yang paling penting,tanpa ilmu tiada duit,tanpa ilmu tiada keredhaan dari Allah SWT.
Nak senang kat dunia memerlukan ilmu,nak senang kat akhirat memerlukan ilmu,nak kedua2nya mestilah ada ilmu jua.
So,mari beramai2 menuntut ilmu wahai saudaraku=)

MerEka rakAn, SahabaT dan PeJuAnG

Bertukaran Link Di Sini...

Shopping Di Amazon...

My Sponsor...

Perfume Original dengan Harga Murah!!!

468x60 banner

Mari Belajar Bahasa Syurga

Sunday, March 21, 2010

Pertanian aDalaH perNiagaaN (Siri 3-Jagung oh Jagungan)



Assalamualaikum,

Pada hari isnin 22/03/2010 ini ana ingin berbicara tentang pertanian dan perniagaan plak. Dalam kita meniti hari-hari yg kian dewasa disamping semakin uzurnya tubuh kita, kita di bebani oleh berbagai jenis serangan penyakit dan bala yang semakin hari semakin bertambah. Tetapi harus di beri ingatan kepada kita dan orang di sekeliling kita supaya bersabar dalam menghadapi ujianNya dan sentiasa melakukan arahanNya semoga kita bersama-sama terhindar dari bala tersebut. Tiadalah Allah menurunkan bala penyakit dan wabak-wabak tanpa ada penawarnya, bergantung kepada rahmat Allah samada mempertemukan kita dengan penawarnya atau tidak.

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya: "Siapa yang keluar untuk menuntut ilmu maka ia berjuang fisabilillah hingga ia kembali". (HR At-Tarmizi dan Ad-Darimi)



Untuk post kali ni mari kita berbicara tentang jagung dan khasiatnya. Mungkin kita selama ni memandang jagung hanya sebagai makanan di kala lapar dan mengisi perut, lagi2 seperti jagung bakar yg di jual di pasar malam. Tapi sedarkah kita dalam jagung itu sendiri malah kulit dan toncangnya (bulu jagung) mempunyai khasiat yang tersendiri. Nama lain bagi jagung adalah Zae Gramineae mempunyai pelbagai khasiat seperti protein, vitamin B, fosforus dan zat besi. Banyak memakan jagung boleh meningkatkan ketahanan badan, menurunkan tekanan badan dan gula dalam badan, melancarkan pengedaran darah dan melawaskan air kecil. Berbanding buah jagung itu sendiri, bulu dan kulit jagung itu sendiri boleh memberi khasiat kepada si pengguna di mana kulit jagung itu sendiri membantu melawaskan air kecil.

Manakala khasiat bulu jagung pula turut melawaskan air kecil disamping menguatkan hati dan menurunkan tekanan darah. Bagaimana cara penyediaan kulit dan bulu jagung ini?? Kita boleh merebusnya dengan 2 gelas air kosong+ 1 mangkuk bulu jagung. Then biarkan air mendidih sehingga kuantiti air tinggal 1 gelas. Selepas itu tapis rebusan tadi dan rebuslah airnya sebagai minuman sambil membaca Bismillah, insyaAllah di permudahkan olehNya dengan amalkan meminumnya 2 kali sehari. Kepada yang mempunyai masalah kudis atau luka, tumbuk kulit dan bulu jagung tersebut dan lumurkan pada tempat yg bermasalah, insyaAllah menjadi sembuh. Ada juga pendapat jika selalu di amalkan meminum air rebusannya akan dapat memecahkan batu karang dalam pundi kencing.



So bagaimana andai kita semua mencubenya. Tiada yang rugi (selain kos membelinya) bahkan kita akan mendapat kebaikan dan khasiat yang berlipat kali ganda darinya. Ape yang bole diniagakan?? Selama ni kita hanya dengar produk misai kucing yang popular untuk melawaskan air kecil dan memecahkan karang, so sebagai produk yang belum diterokai bagaimana kita cube memasarkannya sebagai minuman kesihatan pula? Bahan-bahannya boleh diproses menjadi seperti uncang teh dan dibuat minuman harian=) Dan kepada penjual jagung rebus dan jagung bakar, bagaimana jika anda disamping menjual produk jagung tersebut, anda jual sekali dengan air rebusan jagung ini, disamping menghulangkan dahaga boleh juga memberi khasiat kepada pengguna.

Sekian dahulu dari saya.
Wassalam...

1 comments:

padin said...

nice... -jom main klik2 nuffnang.. hee