Special Offer!!!

728x90 banner

Pages

Actually ape yang penting dalam mengukur kejayaan sepanjang kite hidup di dunia??
Ramai org kate untuk hidup senang kat dunia perlu ade duit,segala2nya memerlukan duit.adakah tanpa duit kita seorg yg gagal.
Opinion ana,ilmu adalah yang paling penting,tanpa ilmu tiada duit,tanpa ilmu tiada keredhaan dari Allah SWT.
Nak senang kat dunia memerlukan ilmu,nak senang kat akhirat memerlukan ilmu,nak kedua2nya mestilah ada ilmu jua.
So,mari beramai2 menuntut ilmu wahai saudaraku=)

MerEka rakAn, SahabaT dan PeJuAnG

Bertukaran Link Di Sini...

Shopping Di Amazon...

My Sponsor...

Perfume Original dengan Harga Murah!!!

468x60 banner

Mari Belajar Bahasa Syurga

Tuesday, March 30, 2010

Bosan la baca buku vs Bestnye baca buku



Assalamualaikum,

Salam sejahtera diucapkan kepada semua. Buku? tentu biasa dengar kan, pelik bila orang cakap ape itu buku? mungkin dia betol2 tak tahu atau buat-buat tak tahu. Kenapa?? Kerana kurang kesedaran tentang buku dan ilmu. Kalau kita berbicara dengan budak-budak sekolah, tiada hairannya andai mereka berterus terang menyatakan bahwa mereka kurang gemar membaca, tetapi alangkah sedihnya apabila yang dewasa pulak mengalahkan budak-budak sekolah ni, dengan terang-terangan keluarkan kata-kata," Saya bukan budak sekolah nak baca-baca buku ni, cari duit lebih penting". Yes, maybe ape yang diperkatakan mereka benar, tetapi sudah berjutakah duit mereka mengeluarkan kenyataan demikian?? Kebanyakan pakar-pakar industri yang telah berjaya dan bertaraf jutawan telah membaca lebih daripada 100 buku berkaitan industri mereka, tak percaya tanya Dr Irfan Khairi(sebab dia yang keluarkan kenyataan ni). Bayangkan itu hanya buku berkaitan ndustri mereka sahaja.



Lupakah ayat pertama yang diberitahu oleh malaikat Jibril kepada junjungan besar kita Nabi Muhamad sa.w. di Gua Hira' sewaktu wahyu pertama diturunkan?? Iqra' (Bacalah). Pemahaman mudah di sini, walaupon Rasulullah s.a.w. seorang yang buta huruf, tapi difahami di sini bahawa membaca dan menuntut ilmu itu mempunyai keistimewaan tersendiri di sisi Allah. Ana pernah dengar ustaz beri kuliah bahawa orang yang menuntut ilmu itu, dia berada di bawah lindungan sayap malaikat. malah orang yang keluar menuntut ilmu itu di kira berjuang di jalan Allah sehingga dia pulang ke rumah.

Di kala ini ana sedang menelaah salah sebuah buku Dr Irfan Khairi yang bertajuk 'Nota Jutawan Nota Perniagaan' setelah selesai membereskan 2 buah buku pada minggu lepas ('Nota Jutawan,Nota Motivasi dan 101 Petua Murah Rezeki dan Jauhi Hutang'). Andai perihal 101 Petua tu ana dah huraikan sket-sket, so baik ana huraikan tentang Nota Jutawan, Nota Motivasi plak. Buku ini bukan buku tentang internet, tetapi lebih berkisar tentang motivasi dan juga cara-cara mind set yang betol untuk berjaya, bukan sekadar dalam perniagaan, tetapi juga dalam komunikasi dan pembinaan masyarakat. Cuma Dr IK lebih tekankan kepada orang berniaga, macamana nak kekalkan motivasi kita agar perniagaan kita stabil dan berdaya maju.




Dr IK berkata dia merancang untuk menjadi jutawan ketika berumur 18 tahun, dan mencapainya pada umur 25 tahun dengan modal berbekalkan RM 500. Kira jaraknya, 7 tahun tu. Nampaknya bukan senang nak jadi berjaya macam dia, so dia pesan dalam buku ni, tetapkan matlamat dan tempoh masa yang realistik, untuk mengelakkan kekecewaan dan terlalu gopoh. Perkara yang di tekankan dalam buku ini ialah penetapan matlamat kita untuk masa hadapan. Seingat saya dekat 10 kali kot kita disuruh menulis kembali matlamat kita oleh Dr IK, menggambarkan betapa pentingnya matlamat ni. Banyak penhuraian tentang cara-cara menjadi orang yang hebat dan berjaya terutama dalam perniagaan antaranya ialah pengurusan masa, keluar dari zon selesa, mencari momentum ke hadapan dan mencuba sesuatu yang baru dan tak terfikir oleh akal.


Macam saya cakap waktu awal post ni, statistik cakap yang orang yang berjaya banyak membaca, so tips yang ada diberikan oleh Dr IK dalam buku tersebut ialah gunakan sekurang-kurangnya 1 jam setiap hari untuk membaca, insyaAllah dalam masa 3 tahun kita dapat habiskan 100 buah buku dan ilmu kita boleh jadi setaraf dengan golongan yang disebut tadi (pakar industri). Andai tak dapat 1 jam sekalipon, berilah minda kita 30 minit untuk aktif membaca, lebih baik dari tiada membaca langsung. Semuanya bergantung pada kehendak dan kemahuan, andai rasanya bosan baca buku berkaitan kerjaya, ubah angin sekali sekala kepada buku bercorak keagamaan dan motivasi, yang penting variasikan pembacaan kita. Janganlah ditinggal dan dipinggirkan sahaja buku begini, kerana ilmu agama membantu kita menjalani hidup dan menghadapi akhirat, so seimbangkan=) Laen la kalau kita kaki masjid dan slalu dengar kuliah kat masjid. orang macam ni memang ana tabik mereka=)

Sekian dulu dari ana,
Wassalam.



"Dan jika kamu ditimpa sesuatu godaan syaitan, maka berlindunglah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui" (Surah al-A'raf,200)



Berminat dengan buku-buku ini. Please click here or here. Thank You=)

3 comments:

aliaazuan said...

Salam.. & ada lagi satu pekara yg tuan lupa nak cerita dlm entry tu. Jangan lupa baca QURAN...
1 huruf 10 hasanah.
1 hari 1 juz, insyaAllah dlm sebulan dah KHATAM...

Semoga Allah bagi KEBAIKAN untuk kita DUNIA AKHIRAT.

Wallahu alam.

aZHIeeDA said...

betoi2..bace al-Quran..tapi kalu bace buku nak studi memang sgt liat..huhu

taib wahid said...

Ye.Betul tu.
Tapi jangan malas sgt baca buku study tu,nnt lepas exam baru la rase nak menyesal=)