Special Offer!!!

728x90 banner

Pages

Actually ape yang penting dalam mengukur kejayaan sepanjang kite hidup di dunia??
Ramai org kate untuk hidup senang kat dunia perlu ade duit,segala2nya memerlukan duit.adakah tanpa duit kita seorg yg gagal.
Opinion ana,ilmu adalah yang paling penting,tanpa ilmu tiada duit,tanpa ilmu tiada keredhaan dari Allah SWT.
Nak senang kat dunia memerlukan ilmu,nak senang kat akhirat memerlukan ilmu,nak kedua2nya mestilah ada ilmu jua.
So,mari beramai2 menuntut ilmu wahai saudaraku=)

MerEka rakAn, SahabaT dan PeJuAnG

Bertukaran Link Di Sini...

Shopping Di Amazon...

My Sponsor...

Perfume Original dengan Harga Murah!!!

468x60 banner

Mari Belajar Bahasa Syurga

Saturday, April 3, 2010

Debu-debu DOSA!!!



"Sebagaimana Kami telah mengutus kepadamu seorang Rasul (Muhammad) dari (kalangan) kamu yang membacakan ayat-ayat Kami, menyucikan kamu, dan mengajarkan kepadamu Kitab (Al-Qur'an) dan Hikmah (Sunnah), serta mengajarkan apa yang belum kamu ketahui." (Al-Baqarah; 151)

Assalamua'laikum dan salam sejahtera,

April menjelang sudah, tabirnya sudah pon terbuka. Kesiannya dengan April sehingga ada harinya yang diberi nama ‘April Fool’. Apakah sebenarnya yang dimengertikan dengan sinonim perkataan ini?? Tidakkah kita menyelidik terlebih dahulu kenapa tanggal 1 April setiap tahun di gelar dengan perkataan itu?? Adakah perkataan ini muncul dengan sengaja dan hanya rekaan segelintir manusia dan menjadi ikutan kebanyakan manusia di pelosok dunia ini. It must be a reason behind this. Takkanlah dengan sengaja mencipta nama itu boleh menjadikan ia terkenal dengan sendirinya. Andai tiada pendokong dan dalang yang mempunyai agenda mereka tersendiri, tidaklah detik itu dikenang dan diraikan oleh manusia yang berakal, lebih-lebih lagi bila terdapat sebilangan dari umat Islam sendiri yang dengan tanpa segan silu meraikannya dengan bebagai cara dan trick.



Menyingkap kembali waktu ana berada di sekolah berasrama dulu, malam sebelum 1 April terkenal dengan suatu malam yang ‘menggerunkan’ di kalangan pelajar junior (dan sebilangan pelajar senior). Kenapa ya?? Ini kerana mereka sebolehnya tidak mahu tidur pada malam tersebut kerana ingin mengelakkan diri menjadi mangsa 1 April. Waktu ana junior dulu, ada kawan-kawan yang tidak tidur atau tidur-tidur ayam. Andai siapa yang tidur lena, maka dapatlah dia ganjarannya, antaranya muka+badan berconteng dengan marker, badan terasa sejuk dan pedas kerana di lumur dengan ubat gigi, bila bangkit tido baru sedar rupa-rupanya katil sudah berada dalam bilik air dan kehilangan barang-barang (ubat gigi, alat tulis, kasut). Antara trick lain yang popular ialah air bancuhan water colour warna-warni diletakkan atas pintu tandas, bila nak pakai kasut penuh gam/ubat gigi dalam kasut dan juga sebelah kasut nak pegi kelas sudah dituka-tukar dengan sebelah kasut orang lain. Tak ke naya mereka-mereka yang menjadi mangsa, dan dapat difahami disini mengapa 1 April amat ditakuti oleh warga junior sekolah ana dulu.



Pengertian dan pengajaran yang dapat kita pelajari dari makna sambutan ‘April Fool’ itu ialah hari di mana orang yang menyambutnya mengenakan atau berbuat ‘sesuatu’ yang foolish kepada kawannya atau orang lain. Ada orang yang berasa seronok dengan berbuat demikian kerana menunjukkan kehebatan mereka dalam mengenakan or menipu orang. Orang yang melakukan pastinya berasa bangga bila tricknya menjadi, so bagaimana pula dengan yang terkena?? Andai yang terkena tak kisah (tak tahu malu) tak mengapa, tapi andai mangsa ialah orang yang mementingkan maruah dan menjaga nama baiknya (dituntut dalam Islam tau), pastinya ia mengundang sengketa dan perasaan tidak puas hati, dan boleh membawa kepada dendam. Bukankah menyakiti manusia (fizikal dan mental) itu ditegah dalam agama yang mulia manakala berbuat aniaya kepada orang lain boleh mengundang dosa dan boleh jadi terputusnya silaraturahim?? Tapi masih ramai antara kita yang tidak ambil peduli dan hanya menganggap ini just sekadar gurauan semata-mata.

Lebih best lagi ada antara kita umat Islam tanpa segan silu mengucapkan ‘Hepi April Fool’ kepada rakan dan orang yang mereka kenal, seolah-olah 1 April ini menjadi satu hari kebesaran dan bermakna kepada mereka. Tapi sewaktu Maulid Rasulullah adakah mereka turut mengucapkannya pada orang yang sama atau orang lain?? Adakah mereka turut meraikan hari Nuzul al-Quran?? Adakah mereka turut mengambil iktibar dari tarikh peristiwa Israk dan Mikraj Rasulullah s.a.w?? Adakah mereka menyambut kedatangan tahun baru Islam dengan melafazkan doa akhir tahun dan awal tahun?? Ada antara kita yang memandang sepi perkara ini tetapi memandang berat pula kepada sambutan hari-hari lain yang tiada dalam calendar Islam, antaranya Valentine’s Day, April Fool, New Year Eve dan lebih dasat juga sekiranya ada yang turut merayakan Halloween’s Day. Pendek kata, apa sahaja yang disambut oleh golongan barat, akan disambut ‘mereka-mereka’ ini,apa motifnya?? Motifnya ialah hari-hari tersebut adalah merupakan hari yang mereka boleh berseronok, bergaul bebas dan melakukan apa sahaja yang mereka sukai. Sedangkan samada pada hari perayaan Islam dan hari-hari biasa, perkara-perkara tersebut dilarang keras oleh Islam.



Jadi di manakah silapnya? Hampir setiap tahun kita akan terima berita atau flyers dari insan-insan yang prihatin tentang sejarah hitam berkaitan 'April Fool' yang diraikan dan juga 'Valentine's Day'. Peringatan ini harus diteruskan kerana ia adalah amalan yang baik untuk pedoman kepada masyarakat. Harus diingat bahawa masyarakat kita sekarang ini 'mudah lupa' tetapi 'mudah menerima' dakyah-dakyah yang terpesong dan sesat. Benarlah kata seorang ustaz semasa satu konvensyen yang ana sertai dahulu, bahwa masyarakat kita mudah menerima pengaruh-pengaruh yang datang dari luar.

Sekian,
Wassalam...





"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu menjadikan pemimpinmu orang-orang yang membuat agamamu jadi bahan ejekan dan permainan, (yaitu) di antara orang-orang yang telah di beri kitab sebelummu dan orang-orang kafir (orang musyrik). Dan bertakwalah kepada Allah jika kamu orang-orang beriman." (Al-Ma'idah; 57)

1 comments:

Ashlee said...

I enjoyed reeading your post